bertenhenny2015.reismee.nl

Ayr - King Lynn

Hallo allemaal,

Vanaf de camping in Ayr zijn we langs de kust verder gereden. Via Culzean en Girvan kwamen we in Turnberry het summum voor Golf liefhebbers. Elk dorp heeft hier wel een golfbaan. Een Greenfee kost rond de 200 pond. Langs een heel smalle weg naar Cairn Holy gereden, oude grafstenen van 4000 a 5000 jaar voor onze jaartelling. Onderweg passeer je de Electric Braed, een weg, je denkt dat je naar beneden rijdt, maar in werkelijkheid ga je omhoog. Je gelooft het pas als je stilstaat op een parkeerstrook en de camper in z’n vrij zet, hij loopt echt naar beneden. Het is een of ander magnetisch veld. Volgende dag Kirkcudbright bezocht, heel gezellig plaatsje. Via Castle Douglas, het zoveelste kasteel, naar Gretna Green. Wel bekend trouw oord in vroeger tijden. In de oude smidse, waar vroeger de huwelijken werden gesloten, foto’s gemaakt met de handen op het aambeeld, als teken van trouw. 2 dagen later waren we 42 jaar getrouwd, dus dat zit wel goed. Als we zijn aangekomen in het Lake district, merken wij dat wij ons niet hebben gerealiseerd dat Engelse scholen een week vrij hebben met Pinksteren. Overal druk en geen plaats meer op de campings. Wel alle leuke plaatsjes in het gebied bezocht, bv. Keswick met een gezellige markt midden in het centrum heel gezellig en prachtig weer, 21 GRADEN, en zon. Uiteindelijk hebben we een camping gevonden net iets buiten het gebied. Zondag een prachtige toeristische route gereden langs de meren. De middag werd heel spannend, op een smalle weg, werden we klem gereden door een touringcar die was te breed en had moeten wachten in de passeerstrook. Wij konden niet naar achteren, daar stond een hele rij auto’s. De bus chauffeuse weigerde haar spiegels in te klappen, dan was het probleem opgelost en kon zij verder de kant in. Iedereen zij tegen haar dat zij dat moest doen, maar ze deed het niet. Door steeds een beetje naar voor en naar achter te sturen, nadat veel auto’s achter ons waren gekeerd, konden we er eindelijk langs. Het nare is dat er van die stenen muurtjes staan langs de kant. Het heeft 45 minuten geduurd en er stond een giga file, maar de camper is nog heel. Overnacht bij een Farmshop. Maandag via een leuke route door het prachtige landschap doorgereden naar York. Overnacht in de buurt van York in Pocklington . Vandaag zijn we verder afgezakt naar het zuiden en slapen nu in King Lynn. Het is hier wel veel drukker. Morgen gaan we een dagje naar Cambridge en dan door naar de camping vlakbij het verhuur station.Dan zit deze reis er al weer bijna op.

Groetjes ook van Bert,

Fort William - Ayr

Na de mooie treinreis vanuit Fort William zijn we de volgende ochtend een deel van die route weer met de auto gereden. Gestopt bij het sluizencomplex Neptune. Er zijn zes sluizen en het duurt anderhalf uur om het Loch Lochy te bereiken. In Glenn finan gestopt bij het monument wat herinnert aan de Jocobieten opstand van 1845.Een poging gedaan om naar Castle Tioram te rijden maar de weg was te smal, halverwege omgekeerd. Via Strontian zijn we naar de veerpont gereden in Corran en vandaar naar de camping in Oban. Mooi gelegen aan het eind van een 4,5 km lange smalle eenbaansweg. Schitterend uitzicht, maar hadden we in Ullapool het idee op Nova Zembla te zitten deze nacht leek meer op een Noordpool expeditie. De volgende dag die smalle weg weer neer beneden. Een prachtige route via Killan, dorpje met een oude watermolen en een stroomversnelling, bracht ons naar Blair Athol Castle. Heerlijk zonnig weer in de middag , kasteel heeft 30 kamers die je kunt bezoeken. Mooi ingericht met veel serviesgoed en meubels. Terug gereden naar Aberfeldy om te overnachten. Maandag morgen zijn we eerst naar het dorpje gelopen en toen begonnen aan de Trossachroute. Eerste stop bij de Hermitage van Dunkeld en daar een leuke wandeling gemaakt. In Crief, leuk levendig stadje met gezellig centrum gestopt voor de lunch, heerlijke Steak Pie gegeten. Vervolgens weer verder via de prachtige route en ook deze middag schijnt de zon weer. Balloch was het eindpunt en van hieruit gaan we met de trein een dag naar Glasgow.

Glasgow was echt een verrassing, wat een leuke, mooie en gezellige stad,( wij hadden meer de verwachting van een grauwe industriestad). Veel historische gebouwen maar ook prachtige moderne architectuur. Vanuit Balloch ben je met de trein in 45 minuten midden in het centrum. Eerst de Hop on Hop off bus genomen de tour duurde bijna twee uur en laat heel veel van de stad zien. Na de lunch weer met de bus en nu steeds uitgestapt bij alle dingen die we graag wilden zien. De stad heeft ook prachtige winkelstraten met alle grote merken zoals Dior en Prada. Er is een straat met alleen juweliers zaken. De goedkoopste ring was 500 pond. Ik zag een hele mooie, koste maar 24000 pond, maar Bert vond dat te duur. Nou ja !!. Vandaag zijn we begonnen met een rondrit langs Loch Lomond. Gelukkig schijnt nog steeds de zon, dat maakt het net iets leuker. We zakken nu langzaam weer af naar het zuiden en zijn nu aangekomen in Ayr.

St Andrews- Alford- Inverness-Fort Augustus- Ullapool-Portree-Fort William.

St Andrews konden we niet bekijken, nergens mag je met de camper parkeren. Wel zijn we met de camper dwars over hole 18 van de beroemde golfbaan van St. Andrews gereden. Via de prachtige Highland Tourist Route verder gegaan en een bezoek gebracht aan Fettercairn met een toeganspoort speciaal gebouwd voor het bezoek van koningin Victoria. De Highland route gevolgd via leuke kleine dorpjes naar de camping in Alford. Gelegen in een prachtig park vlakbij Kildrummy castle. De volgende dag via Grandtown on Spey, waar een leuke farmers markt was, naar Findhorn aan de kust. Een eco community met speciale regels voor de inwoners. Brodie Castle bezocht, zeer langdradige gids, benoemde werkelijk alle kasteelbewoners vanaf de 13 eeuw. Na 3 was ik de draad kwijt en heb alleen nog maar de inrichting bewonderd. Door naar Inverness, camping aan het water met uitzicht op de besneeuwde bergen. De volgende dag op zoek naar het monster van Lochnes. Mooie route maar geen monster ondanks alle onderzoekingen die er zijn gedaan.Overnacht in Fort Augustus aan het Callodonian Canal. Dorpje met 6 sluizen, gezellige drukte. Loch nes verder langs gereden en via Inverness naar de A837 een eenbaansweg van 50 kilometer lang met hier en daar een passeer strookje, je moest steeds een passerstrook vooruit kijken. Wel een super mooie route. Overnacht in Ullapool, vissersdorpje met prachtig uitzicht, ww stonden aan het water, heel leuk. Totdat het s’avonds ging stormen en stortregenen. Het leek meer op Nova Zembla. De volgende morgen kalme zee, zonnetje.Via de West Coastal Ross Trail verder gegaan, veel gestopt onderweg, super mooi. Ook hier weer de leuke kleine dorpjes. Aangekomen in Portree, brug naar de camping was een paar planken en de leuning idem dito. Heerlijk weer, gewandeld naar het centrum. Vanuit Portree naar Dunvagen Castle. je kunt hier elke dag wel 5 kastelen bezoeken. Kasteel bezichtigd en in de tuin gewandeld. De routes zijn prachtig de wegen iets minder.Op de camping in Fort William buiten in de zon gezeten. Vanmorgen moesten we vroeg op om een kaartje te bemachtigen voor de wereld beroemde stoomtrein reis van Fort William naar Mallaig het meest noordelijk station van de UK. Het mooie weer is weer voorbij we hebben nu weer echt schots weer, maar gelukkig voor ons viel de schotse zomer in onze vakantie.

Groetjes, ook van Bert,

De eerste week

Hallo allemaal. De eerste week zit er al weer op.

Reizen met de Eurostar door de tunnel is toch een beetje raar idee, zit je lekker een boek te lezen in de trein vaart er een suoertanker over je heen. Al met al zit je maar 25 minuten in de trein.Camper opgehaald net buiten Londen. De eerste dag maar klein stukje gereden, even wennen aan het links rijden. Overnacht in een boomgaard vol met bloesems. Wel primitieve camping. Zaterdag naar het leuke stadje Peterborough gereden. Lopend naar de stad gegaan 40 minuten lopen, maar terug hebben we de stoomtrein genomen.De andere ochtend de stad weer uit was een probleem, overal file vanwege een truckfest.Via een prachtige route door Gainsburough,Lincoln en Doncaster naar York. Leuke camperplaats bij een boer. Weer lopend naar het centrum een uur heen en ook een uur terug.We zaten wat te drinken op een terrasje in de zon en tegelijkertijd goot het van de regen.De volgende morgen via een leuke route door allemaal "Mid summer"dorpjes naar de kust. Het plaatsje Wytham is een soort Volendam. Heel druk en giga rijen voor de Fish and chips.Na de lunch gingen we weer verder nu naar Hexham vlak aan de Hadrian Wall ( gelopen in 2011) dus bekend terrein. Schotland is prachtig groen dat houdt wel in dat het vaak regent.Dat klopt we hebben alle soorten al gehad. Plensbui, stortregen, tiefregen en miezer. Ook een bui hebben we al gehad van s'morgens 5 tot s'avonds 7. Maar goed het was maar 1 bui.Via een scenic route zijn we de volgende dag aangekomen in Peebles. Leuk Engels satdje, maar uitgestorven.Onderweg naar Edeinburgh hebben we de Melrose Abbey bezocht.Vanaf de camping in Edinburgh konden we met de bus naar de stad. De eerste middag even wezen kijken en de volgende dag met de Hop on Hop of alle bezienswaardigheden af gegaan. Mooi helder weer maar wel fris. Vanmorgen eerst de LPG bijgetankt, spannend hadden we nog nooit gedaan een lieftallige jonge dame heeft ons geholpen. We koken en verwarmen op LPG maar in het noorden van Schotland is dat niet te krijgen. We zijn om de stad heen gereden en via de grote brug naar de andere kant van de baai. Ook vandaag weer mooi weer. Rondje gereden langs Loch leven en een stuk gewandeld langs het meer.Nu zitten we in St Andrews wat we morgen gaan verkennen. Zo dat is het voor de ze week,

Groetjes allemaal ook van Bert,

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!

Groetjes,

Campertour Engeland/Schotland

Vrijdag morgen gaan we vertrekken voor een campertour door Engeland en Schotland.

We reizen eerst met de Eurostar naar Londen en vandaar met een regionale trein naar Toddington. Daar worden we dan opgehaald door de camper verhuurder ( als alles goed gaat).De eerste dag rijden we maar 20 mijl om te wennen aan de camper en het links rijden. Onderweg moeten we natuurlijk ook nog de boodschappen doen. Op 29 mei komen we dan weer naar huis, niet zo'n lange reis deze keer, maar we kijken er wel naar uit.