bertenhenny2015.reismee.nl

Pirna- Cesky Krumlov

Hallo allemaal,

Donderdag 17 september, Het is alweer mooi weer. We gaan op weg naar Tsjechie. Mooie route deels langs de Elbe. Bij de grens geen enkel probleem niet eens een controle. Na gestopt te zijn voor de aanschaf van het Vignet rijden we door naar Praag. Alle toegangswegen naar Praag zijn opgebroken, althans zo lijkt het. Lange files maar uiteindelijk bereiken we toch de camping. Het is nu echt heel warm 32 graden. Lekker buiten in de schaduw zitten lezen. We eten buiten, maar halverwege moeten we naar binnen, het begint te stormen. Later gaat het ook stortregenen. Vrijdag 18 september. Het weer is weer helemaal opgeklaard en de temperatuur is prima rond de 20 graden. Met het busje van de camping naar het treinstation gebracht en vandaar per trein naar het centrum.We hebben zo’n dagkaart voor het OV en dat is handig. We zijn al eens in Praag geweest in 1996. Niet veel veranderd ,wel veel drukker.De mensen zijn wel wat vrolijker als in 96,( nadat we toen een keer hadden gegeten bij Hotel Europe, the place to be, zijn we de volgende avond maar bij de Mc. Donald gegaan, daar moet het personeel verplicht glimlachen). Mooie wandeling gemaakt door de stad , op terrasjes gezeten en gewinkeld. Als je 2 winkels hebt gezien kun je stoppen de rest is allemaal hetzelfde. Terug met de Metro en de bus, die stopt pal vedeoor de camping. Vanavond ook weer buiten gegeten. Heerlijk. Zaterdag 19 september. We gaan vandaag verder met onze tour langs de Unesco werelderfgoederen. Eerst een bezoek aan het stadje Kutna Hora, de vertaling van de naam van deze stad zal ik jullie niet geven, die moet je maar opzoeken. Prachtige Kathedraal, alleen op zaterdag bijna niet te bezoeken i.v.m. alle trouwpartijen. De oude binnenstad staat in zijn geheel op de Unesco lijst. Na de Lunch doorgereden naar Zdar Nad Sazavoy daar is een vijfkantige kerk gebouwd op de Zelena Hora, wat Groene berg betekent. Alles in deze kerk is vijfkantig. Nog een wandeling gemaakt naar het oude klooster met bierbrouwerij. En toen op weg naar onze 3 sterren camping in Litomysl. Eerst dachten we dat we verkeerd waren gereden het zag er zo onbewoond uit. Maar nee er was een man die naar de “receptie”kwam lopen om ons in te schrijven. Hij had een computer van voor de eerste wereld oorlog en een dito bril. Volgens mij hebben ze hier het woord Vakantiekamp uit gevonden. Het was er zo desolaat dat we maar snel alle gordijnen hebben dichtgedaan. Maar ja het was de enige camping in de omtrek die nog open was. Zondag 20 september. We hoefden vanmorgen niet te douchen, we waren nog wel schoon genoeg. Zo’n 3 sterren camping is te luxe voor ons. We staan op loopafstand van de binnenstad op de camping, maar moeten voor 10 uur onze plaats vrij maken. (vanwege de drukte ????). Parkeerplaats was snel gevonden midden in het centrum. Het prachtige Renaissance slotcomplex bezocht. Ongelooflijk mooi , de buiten kant is helemaal beschilderd met kleine vakken en in elk vak is een andere voorstelling. Hier is ook het geboortehuis van de wereld beroemde componist Smetana ( wie kent hem niet). Olomouc bezocht een stad met heel veel fonteinen. Hier is ook de grootste pestzuil te zien 30 meter hoog. Later door

gegaan naar Kromeriz. Hier een bezoek aan het Bisschoppelijk paleis gebracht. En toen op weg naar de camping. Er is 1 camping open in de buurt van Brno, daar willen we naar toe. De snelweg er naar toe was om de 5 km opgebroken, dus steeds file. Na nog eens 15 km op een kronkelig wegje met stijgingen van 12 procent en veel bochten, staan we voor een gesloten hek. De volgende camping ligt 75 km verderop. Ook weer een smalle weg, die 9 km voor we er zijn ineens is afgesloten. 27 km omrijden, de camping ligt heel erg afgelegen maar gelukkig wel open. Om 19.30 zijn we eindelijk op de camping. Maandag 21 september.Eerst lekker op gemak ontbeten en daarna weer op weg. Eerste stop vandaag is Telc een verrassend stadje midden op het platte land. Prachtige huisjes. De omgeving hier is heuvelachtig. Alleen hebben ze maar een stijgings percentage 12 % omhoog of omlaag. Of ze hebben maar 1 soort borden, of ze verhogen de heuvel of graven hem af tot ze die 12 % halen. Na de lunch op een dorpspleintje in de middag naar het boerendorpje Holasovice ook een Unesco monument. Nu staan we op de camping vlakbij Cesly Krumkov onze laatste bestemming in Tsjechie. Iedereen weer bedankt voor de gezellige reacties via de mail of de site. Groetjes ook van Bert. (Bob bedankt).

ernavranken@hotmail.com

Hallo luitjes, zo te horen volop genieten. Het klinkt allemaal weer bijzonder. Bij ons gaat het allemaal gewoon zijn gangetje.
Dikke knuffels van ons.

bob en christine

geen dank, we kijken met plezier naar de foto"s en lezen

graag jullie verhalen.

groetjes christine en bob