bertenhenny2015.reismee.nl

Oranienburg _ Pirna.

Zaterdag 12 September. We rijden nu echt door een gedeelte van Duitsland waarbij je nog veel sporen ziet van het voormalige Oost Duitsland. Veel grauwe saaie huizenblokken en betonnen flats. Het is ook nog een beetje miezerig weer dat maak het er ook niet beter op. De camperplaats is midden in het stadje Brandenburg aan der Havel. Om het plein bij de Dom. We fietsen een heel stuk langs de Havel route. Ik heb nog nooit zoveel volkstuintjes gezien als hier. Volgens mij heeft iedereen hier een volkstuin. Logisch als je in zulke betonblokken moet wonen dan wil je wel naar buiten. Het weer is helemaal opgeklaard zonnig en warm. We waren een beetje bang voor verkeers lawaai op de camperplaats zo midden in de stad naast een drukke weg. Geen last gehad van het verkeer dat werd ruimschoots overstemt door een Indo-Chinese familie die een feestje hadden in een Gaststette op hetzelfde terrein. Maar ja, je kunt niet alles hebben. Zondag 13 September. Vandaag zakken we weerwat verder naar het zuiden, richting Elbe. Onderweg het zelfde beeld als gister. Dorpjes zonder voorzieningen, dat i s nog hetzelfde als in 2004 toen we de hele Elbe langs gefietst hebben. Leuke camperplaats gevonden alweer aan een haven en direct aan de Elbe. Vlug de fietsen gepakt en op weg naar de veerpont, de route loopt precies aan de overkant.. We dachten naar Dessau te fietsen, een afstand van 20 km. We hebben onderweg 5 omleidings routes gehad. Moesten steeds door mul zand en over stenen fietsen. Over 2 jaar is dit deel van het fietspad klaar. Ook hier weer alles met EU subsidie. Maandag 14 september. Het is bewolkt en af en toe spettert het een beetje. Vandaag gaan we richting Dresden. Onderweg weer de kleine dorpjes, bijna uitgestorven. Pas in de buurt bij Meissen verandert het landschap. Alles wordt wat vrolijker. Rondwandeling door de Meissen gemaakt (in de regen). Druk, veel toeristen maar wel gezellig. Door gereden naar Dresden waar we op een camperplaats overnachten midden in het centrum. Na het eten nog even naar de stad gelopen. Dinsdag 14 september . We zijn in Dresden begonnen met een stads rondtour met de dubbeldeks bus. Er is best al veel veranderd sinds we hier in 2004 zijn geweest. Veel gebouwen zijn al gerestaureerd. De Frauenkirche is nu klaar en in haar volle pracht te bewonderen, De Swinger wordt nog hard aan gewerkt, maar is voor een deel ook klaar. Rond 4 uur verlaten we Dresden en rijden door naar Pirna. Woensdag 15 September. Vandaag hebben we een stuk van de Elbe route gefietst van Pirna naar Bad Schandau. Dit deel van Duitsland is de Saksische Sweis. Prachtige route vlak langs de rivier met uitzicht op de Bassei, een rots langs de rivier met een hoge brug. Mooi weer, niet echt heel zonnig maar wel warm. Morgen vertrekken we naar Tsechie. We lezen overal berichten dat de grenzen dicht gaan dus we zien wel. Als het teveel problemen geeft om naar Tsjechie te reizen dan gaan we door Duitsland verder naar Oostenrijk. Vooralsnog merken wij hier niets van de problemen. (zitten vlakbij Heidenau).

Groetjes ook van Bert,

Henny

Co van der Straaten.

Hopelijk hebben jullie geen last om naar Tsjechie te gaan maar je heb je huis altijd bij je dat is een voordeel heel veel plezier geniet er van saamp''jes Groetjes Co.

Els Halbmeijer

Ja het is overal gedoe aan de grenzen. Denk dat ik voor Oostenrijk zou kiezen. Veel plezier en goede reis.