bertenhenny2015.reismee.nl

Bad Zwischenahn- Binz

Dinsdag 1 september. Bad Zwischenahn- Zierow

Dit was een reisdag, we hebben ons verplaatst naar Mecklenburg- Vorpommeren. Op de camping is het zo druk, we moeten op het tenten gedeelte staan met de campers. Vandaag geen mooi weer. Bewolkt en in de avond zelfs regen. Vanmiddag Boltenhagen bezocht een oude badplaats van Oost Duitsland. Druk en veel winkeltjes. Ze verkopen allemaal dezelfde spuug lelijke souvenirs. Ik heb zitten denken wie er snel jarig is, dan koop ik voor de jarige zo’n prachtig wandbordje.

Woensdag 2 september. Zierow

Met de bus naar het centrum van Wismar. Wismar is een prachtige oude stad met veel mooie gebouwen. Maar op de een of andere manier zit er geen sfeer in de stad. Het lijkt wel of er een grauwsluier over ligt. Het is prachtig weer, heerlijk zonnig en warm maar het gevoel is er niet. De hele binnenstad staat op de wereld erfgoed lijst van Unesco. Bij de haven is wel een beetje reuring, allemaal bootjes waar je vis kunt eten. Wel op een terras een heerlijke ijschoco gedronken.

Donderdag 3 september. Zierow - Markgrafenheide

Heerlijk buiten ontbeten, dat geeft zo’n echt vakantiegevoel. We rijden binnendoor naar Heiligendam. De oudste badplaats aan de Oostzeekust. Vroeger alleen voor de gegoede burgers. Nu deels opgeknapt, deels vergane glorie. De kliniek neemt een belangrijke plaats in in Heiligendam. Ook heer weer een pier en veel strandkorven. Daarna doorgereden naar Bad Doberan een badplaats die niet aan zee ligt. Maar door de stoomtrein Molli wel een directe verbinding had naar zee. De prachtige Munster bezocht.

We hebben in de camper een verstekeling aan boord. We gebruiken de navigatie van de camper niet, we vertrouwen die Duitse Navi niet echt, misschien stuurt hij ons express verkeerd. Eva wijst ons net als altijd de weg. Maar als we iets te hard rijden klinkt er ineens een mannenstem die bv zegt “u mag hier 50 kilometer per uur, of 60 of 80. We denken dat het een oostduitse spion is. Dus we durven niet meer hardop te praten in de camper.

Vrijdag 4 september Markgrafenheide - Barth

Met het veerpont naar Warnemunde gevaren. Gezellig dorpje niet echt interessant maar wel leuk. Na de koffie door gereden naar Rostock. Een groot probleem om de camper te parkeren. Er is een speciaal camper parkeer gedeelte op de grote parkeerplaats maar daar staan allemaal personen auto’s. Dus hebben wij maar geparkeerd op de plek van de personen auto’s. Rostock heeft een heel mooi centrum en is ook nog gezellig. Mooie rondwandeling gemaakt. Nu overnachten we op een camperplaats aan een haventje prachtig uitzicht en super mooi sanitair.

zaterdag 5 september 2015 Barth- Altenkirch.

We zijn vandaag begonnen met een rondwandeling door Stralsund, ook deze binnenstad is in zijn geheel een werelderfgoed. Mooie stad , het raadhuis en het klooster zijn zeer de moeite waard. Het is er gezellig druk vanwege een stadsfeest. Het weer is beduidend minder geworden, hevige regenbuien afgewisseld met felle opklaringen. Na de lunch door gereden naar Rugen. De bedoeling was om vanmiddag te gaan fietsen. Maar aangekomen in Altenkirch begon het te stormen en te regenen. Misschien morgen beter. We hebben onze verstekeling maar een naam gegeven, want we krijgen hem niet stil. We noemen hem Kurt. Eva wijst nu de weg en Kurt let er op dat we niet te hard rijden. Best gezellig zo met z’n allen onderweg.

Zondag 6 september.

Na een stormachtige nacht (windkracht 9) zijn we vanmorgen nog steeds met storm naar Cape Arkona geweest. Afgedaald naar het strand om vandaar uit zicht te hebben op de krijtrotsen. Wandelend vanaf de Cape naar Vitt gegaan, leuk echt vissersdorpje, waar de bevolking nog bestaat van de visvangst (en de toeristen). Je parkeert hier 3 km buiten het dorp en gaat dan met een treintje naar de Cape. Via een prachtige route over Rugen zijn we nu in Binz. Een Oostzee badplaats. Hier vlakbij is Prora een door Hitler opgericht vakantie kamp voor 20.000 mensen. Iedereen had 5 m2 strand en je sliep op een 2 persoonskamer van 9m2. Het is nooit helemaal afgebouwd en in de oorlog waren er militairen gelegerd.

Dat was het weer , groetjes, ook van Bert.

Henny

christine en bob

ondanks het soms wel heel slechte weer proef ik uit jullie verhalen dat het weer genieten is. Ook weer prachtige foto,s. Henny wanneer ga jij nou eens voor een etalage zitten waar prullaria te koop is en geef Bert dan wel een cadeautje. Misschien krijg jij dan nog wel iets van de juwelier. wel graag even op de foto zetten zodat wij ook mee kunnen genieten. Groetjes

Jenny en Wijnand

Merken jullie nu nog dat het een Oost-Blokland was.Wij konden dat 12 jaar geleden nog goed zien. Prachtig wat jullie mee maken, en wat de juwelen betreft, maak zelf maar wat moois Henny, dat geeft vast meer voldoening.
We hopen dat het weer wat gezelliger wordt. De foto,s zijn prachtig, vooral die ene. Genieten jullie samen verder, en groetjes van ons beiden, we kijken uit naar het volgende reisverhaal van jullie Jenny